Google lanserar världsnyhet – annonser i bildsök

Nu ska det bli ännu enklare för mobilkunder att shoppa online, menar Google som börjat med annonser i sökmotorns bildsök. Frustrerande eller framgångsrikt?

Sponsrade länkar är ju något vi alla vant oss vid att se när vi Googlar oss fram på det “vanliga”, textbaserade sättet. Hitils har det inte funnits någon sådan motsvarighet vid bildsökningarna – men nu kommer detta att ändras.

I ett blogginlägg igår gick sökmotorjätten ut med nyheten att man alltså introducerar annonser vid bildsökningarna. Således kommer det finnas länkar till relaterade produkter som dyker upp vid bildsökningen. Om man googlar en ny smart-TV så kommer du få en länk till (helst) närmaste TV-affär med (helst) det TV-märket, helt enkelt.

Orsaken till denna världsnyhet är den mobilbaserade handeln. Antalet kunder som köper saker via sin smartphone eller platta har ökat lavinartat den senaste tiden, och det verkar som om det just är bildsökningarna man använder sig främst av när man letar varor.

“Oavsett om det letar efter en ny soffa eller det perfekta paret örhängen, så säger de som söker och handlar via sina smartphones minst en gång i veckan att produktbilder är den shopping-tjänst de främst vänder sig till”, skrev en av Googles chefer, Jonathan Alferness i blogginlägget. Han menar också att “den främsta frågan som Googles bildsökare frågar oss är ‘Hur mycket kostar detta?’ och ‘Var kan jag köpa detta?'”.

Google menar på att shopping-relaterade bildsökningar har gått upp med 30 procent det senaste året, så det kan ju vara ett smart drag. Något annat som ökat är lokala sökningar – sådant som innehåller en butiks namn, postnummer eller frasen “nära mig”, menar man.

Som grädde på moset så kommer därför Google också låta konsumenterna få koll på vilka lokala butiker som har varan på lager. Vid lokala sökningar så kommer försäljare kunna erbjuda kunder att “köpa online, plocka upp i butik” i samband med sökningen.

Så, kommer detta att fungera? Många var skeptiska när de sponsrade länkarna dök upp vid Googlingarna, men nu verkar vi ha vant oss. Blir bildsökningarna frustrerande, eller kommer de tvärtom att underlätta vårt shoppingberoende via mobilen?

Läs mer: Digital marknadsföring i Europa omsätter nu över 422 miljarder kronor