Google lanserar en ny shopping-sektion bland sökresultaten

Under gårdagen tillkännagav sökjätten Google att man lanserar ett nytt sätt att hitta kläder, skor och accessoarer. En helt ny shopping-sektion som innebär både möjligheter och risker för e-handlare.

Det var den 15:e januari som Google, via ett blogginlägg, meddelade att man lanserat ett nytt sätt för människor att hitta bl.a. kläder och skor via organiskt sök. Det handlar om en helt ny sektion som visar upp populära produkter från e-handlare direkt i SERP:en.

Något som kan se ut på följande sätt:

Vidare skriver sökjätten att användare har möjlighet att sortera resultatet på stil, kön och storlek. Som användare har du också chans att se vilka som erbjuder produkten i fråga, vad den kostar samt vilka recensioner som de olika återförsäljarna har. Allt utan att lämna Google.

För att slutföra sitt köp måste användare, åtminstone i dagsläget, gå vidare till återförsäljarens webbplats.

Vid tillkännagivandet har Google inte nämnt på vilka marknader som denna nya sektion kommer att vara tillgänglig. Något som får mig att tro att det är världsöverskridande. Än så länge har jag däremot inte kunnat återskapa dessa resultat själv.

Artikeln är skriven av:

Albin Sandberg
SEO-specialist på AdSight