Google har lanserat bidding för banners som ska konvertera. Formatet heter “Pay for conversions”.
Med det nya formatet behöver du bara betala när någon faktiskt konverterar från annonsen, istället för klick eller visningar.
Som annonsörer bestämmer du Target CPA (cost per acquisition). Så om ditt CPA är 100 kronor och du fick in 30 konverteringar under helgen, ja då betalar du 3.000 kronor. Högst möjliga Target CPA är 1.800 kronor eller 200 dollar.
Enligt Google kommer du aldrig att betala över din Target CPA.
För att få använda formatet måste ditt annonskonto ha minst 100 konverteringar under de senaste 30 dagarna. Förutom det måste tiden från klick till konverteringar vara kortare än 7 dagar, för minst 90 procent av dina konverteringar.
Du kan använda Smart Display och då behöver du 50 konverteringar senaste 30 dagarna.
I skrivande stund fungerar inte formatet för konverteringar som är importerade från samtal, Salesforce eller cross-device. Fungerar inte heller för delade budgetar.