För att internet ska fungera måste man koppla ihop världen med kablar. Google är ett av de företag som inte bara vill äga all annonsering utan även den infrastruktur som internet flödar igenom.
Utmaningen för giganter som Facebook, Google, Amazon och fler är att de hela tiden måste hitta nya användare av sina tjänster. Inga nya användare resulterar i en mindre vinst vilket leder till en ‘storm’ på marknaden. Se bara hur dåligt det gått för Twitter efter att man misslyckats med att addera nya användare till sin tjänst.
Kablar som ligger på havets botten kallas bland annat för Backbone och ser till att länder kopplas samman. Den här kabeln som nu Google drar har en kapaciteten på 18 terabit per sekund. Vilket betyder att ungefär 8 miljoner personer kan samtidigt använda videosamtal på Google Hangouts utan problem.
Så vad gör du om du äger Google och i princip har över 90 procent av alla användare redan? För det första måste du fortsätta med att konvertera de sista användarna och för det andra hitta nya användare, någonstans.
Nya användare som idag inte använder internet och då Google antas inte ha så bra internet, eller ingen internet alls. Det är därför Google nu satsar på att dra en 9.000 kilometer lång kabel på havsbotten. Projektet har man döpt till Indigo, och ska koppla ihop Singapore, Jakarta, Perth och Sydney.
Det här är den sjunde satsningen Google gör för att koppla upp fler användare till ett snabbare internet.
Man har även andra lite mer framtidsorienterade planer med luftballonger som ska sväva ovanför jordklotet och förse internet till små byar i bland annat Afrika. Man har även satt upp Wifi-stationer på tågstationer i Indien. Fler satsningar lär vi se för Google måste addera nya användare och det enda sättet de kan försäkra sig om att det sker i den takt som aktieägarna kräver är att själva förse jorden med sin infrastruktur.
> Här kan du läsa om en annan kabel som Google och Facebook lagt ut tillsammans
> Här kan du läsa mer och se bilder på kablar som ligger på havets botten