Google kommer att hårdbevaka de Olympiska spelen i Rio

Google – som äger den superpopulära videotjänsten YouTube, förutom snart allt annat – kommer ju såklart att se till att ingen missar OS i Rio som börjar snart. Utöver att man sänder kända Youtubers till spelen så kommer man också att optimera google-sökningar.

Läs mer: Google skickar Youtube-stjärnor till Rio för att live-sända Olympiska Spelen

En häftig grej är att man kommer använda sig av Google Maps för att bättre “highlighta” olika evenemang i staden under de olympiska spelen. Man ska kunna användare sig av Google Earth för att hitta live-sändningar, också.

Sedan så ska man alltså optimera sökningarna vi gör på nätet – nu kommer man kunna få detaljerad information om individuella atleter, sporter och medaljvinster. Man ska kunna hålla koll på sitt favoritland såväl som favoritatlet eller -sport, helt enkelt. Om du använder mobiltelefonen så ska man också kunna få uppdateringar kring vad andra användare har googlat på i relation till OS.

YouTube skriver också på sin blogg att de, utöver de YouTubers som vi redan nämnt här på Dagensanalys.se, också samarbetar med TV-bilag som BBC eller America Movil (Latinamerikansk TV-jätte) och många andra – sammanlagt 60 länder.

Visst är det spännande att se hur utvecklingen nu gått mot att stora sportevenemang nu alltmer bevakas inte bara av de stora TV-bolagen, utan även (gratis) av de stora internetjättarna. Vad vi ser är troligtvis början till slutet för traditionellt sportbevakande – och de som vinner på detta är just konsumenterna.