Google har köpt shoppingdata från Mastercard för hundratals miljoner

En hemlig affär, som nu blivit avslöjad, har Google köpt shoppingdata från Mastercard över en längre tid för hundratals miljoner kronor.

Datan visar hur digital annonsering kan konvertera internetanvändare till att bli kunder ute i butiker på stan.

Vad kan man göra med datan är att länka ihop köpbeteendet med deras e-postadresser i Gmail. Därefter kan Google spåra beteendet på hela internet, alltså inte bara i Googles sfär.

Varken Google eller Mastercard har gått ut publikt med sin data-affär, men det är inte svårt att förstå med tanke på skandalerna som susar runt Facebook, som också sålt dataaccess.

Bakom avslöjandet är Bloomberg som citerar flera källor.

Både Google och Bloomberg förklarar nu att all data är anonymiserad i den mån att köphistoriken inte kan spåras som ditt namn, hemadress, ålder, kön etc. Men den datan har ju Google ändå så det är onödigt att samla in den för detta ändamål också.

Data-affären kopplar ihop 2 miljarder Mastercard-kunder med alla som har ett Gmail-konto och/eller Youtube-konto. Förmodligen även de som har andra konton som kan öppnas med sina Google-uppgifter som Hotmail, Outlook och iCloud.

Här kan du läsa mer.