Google har börjat stödja möjligheten för annonsörer att använda sig av så kallad “programmatic native advertising” – sponsrat innehåll som tillhandahålls via mjukvara – och utökar även stödet för köp av mobil videoannonsering.
Orsaken till satsning på denna nya plattform uppges vara mobiltelefonen, som ändrat förutsättningarna för annonsering. Den moderne användaren spenderar inte längre perioder för dedikerad surf, utan söker svaret på sin fråga på närmaste mobila plattform under kortast möjliga tid.
Läs mer: Native och Content Marketing är stekhett nu när allt fler blockar traditionella banners
Ebay är den första aktören som hoppar på Googles nya annonsformat, och företaget har redan tidigare hoppat på “native content”-tåget för mobila plattformar med goda resultat.
Sökmotorjätten tänker också erbjuda möjligheten för “programmatic full-screen videos” för mobila gränssnitt, med syftet att erbjuda anninsörer möjligheten att möta konsumenten “på plats”, oavsett plattform