Google vill inte ge upp hoppet, och satsar på att göra om Google+. Lösningen tycks vara att låta communityn handla mindre om dig, och mer om vad du gillar.
Google+, som för några år sedan lanserades som en kommande Facebook-dödare, har på sistone främst varit förebilden för “memes” som skämtar om ett community utan aktivitet.
Läs mer: Google lanserar dejtingappen Who’s Down
När Google+ lanserades 2011 skulle dess “cirklar” vara ett sätt att efterlikna verklighetens sociala kretsar, och var onekligen ett kreativt försök. Försöket verkar däremot inte ha lyckats, och istället har funktioner som “hangouts” tagits ur och fått ett eget liv, medan Google+ fått förtvina i ödemarkerna.
Nu försöker sökmotorjätten att bygga om sitt Google+ för att blåsa liv i det på nytt. Efter att bland annat besökt användare i deras egna hem (!) så har man försökt förstå hur människor vill använda sina sociala medier.
Resultatet är bland annat en ny, “renare” design. Google vill lyfta fram funktionerna “Communities ” och “Collections” för att på så sätt göra Google+ till något som handlar om ens intressen mer än något annat.
Vidare så har man designat om Google+, och har du loggat in den senaste tiden kan du ha märkt det redan. Man säger sig också vara bättre anpassad för mobiler (Android såväl som iOS).
Huruvida den nya designen fyller sitt ändamål eller inte återstår att se. Användare som inte gillar den kan, under en begränsad period, gå tillbaka till det gamla utseendet.