Just nu pågår Amp Conf, Googles konferens helt dedikerad till AMP (Accelerated Mobile Pages). Under konferensen lanserade Google helt nya möjligheter för publicister att skapa visuellt tilltalande stories, fortfarande med löftet om sidor som laddar rekordsnabbt.
Google lanserade sitt AMP-koncept som ett svar på Facebooks Instant Articles, med ambitionen att hjälpa företag att skapa mobilsidor som laddar snabbt oavsett uppkoppling. De noterade att över det vanliga 3G-nätet så tar flera sidor över 10 sekunder att ladda, vilket leder till frustration och att flera användare lämnar sajten. AMP avsåg adressera det problemet, och har blivit mycket populärt bland framför allt publicister.
Nu utökar de alltså funktionaliteten med såväl verktyg för att skapa visuella stories som integration med Googles mailklient Gmail.
Genom AMP Story kan publicister skapa berättelser med rörliga bilder, övergångar mellan storydelar, klickbara interaktioner och mycket mer. Det hela är som en kombination mellan Instant Articles och Snapchat Discovery, men fortfarande byggt på samma AMP-plattform som lovar korta laddtider och anpassad för olika skärmstorlekar och format.
Redan från start är flera företag med i utvecklingen och testning av AMP Story. Bland de som är med finns CNN, Mashable, MIC, Vox Media och The Washington Post.
Utöver snygga visuella stories kan företag även skriva upp sig på förhandstillgång till den nya integreringen med Gmail. Genom AMP för Email kan du utföra flera interaktioner direkt i mailen som du tidigare behövde följa en länk för att kunna göra. Exempel är att direkt kunna svara på en doodle-förfrågan i mailen, eller boka ett hotellrum genom Booking.com. Enligt ett meddelande från Google kommer du även kunna svara på frågeformulär, interagera med kampanjer med mera utan att lämna mailen. Något som de hoppas kommer spara mycket tid för användarna.
Google lovar full support för mailintegreringen senare under året, och förutom Doodle och Booking.com är även Pinterest med från start. Sannolikt lär flera företag skriva upp sig på listan under konferensen, så mer info lär komma inom kort.
Se Googles korta filmklipp om det nya story-formatet: