Google accelererar mobila annonser

Google vill att nätet ska gå snabbare och har bland annat lanserat AMP – accelerated mobile pages. Nu är det annonsernas tur att bli dopade med AMP-teknologin.

För att användaren ska vara nöjd måste det gå snabbt. Google har jobbat i åratal med att göra allt snabbare på nätet. Webbläsaren Google Chrome är snabb, mobila sidor är numera snabba, en ny internetkabel över Atlanten ska göra livet snabbare för länder och nu är det annonser som ska bli snabbare.

‘AMP for Ads’ är tänkt att fungera på samma sätt som för AMP-sidor.

“With AMP for Ads, we’re bringing everything that’s good and fast about AMP to ads. Unfortunately, most advertisers’ campaign creative are not fully optimized for mobile experiences. AMP for Ads allows advertisers to build beautifully-designed ads in AMP HTML so that the entire AMP experience, both the publisher’s content and the advertiser’s creative, load simultaneously at AMP-speed,” står det på Google blogg.

Snart kommer också AMP-landningssidor så att allt från sidan till annonsen till landningssidan ska gå snabbt.

Här kan du läsa mer om detaljerna.