Google har tagit fram en egen lösning för att hantera problemet med kakor på nätet.
Som du redan känner till är i princip tredjepartskakor idag helt värdelösa. Allt fler tar bort dem avsiktligt och de som inte gör det får hjälp av webbläsare som Safari och Firefox. Vad det här ställer till är att mätningar och riktad annonsering över fler domäner strulas till rejält.
Googles nya lösning använder helt enkelt inte kakor, när kakorna är borttagna. Istället är det maskininlärning som står för annonsstyrning, mätning och annat. Först ut att få lösningen är Display & Video 360. Inom kort även Google Ads.
Med hjälp av maskininlärning analyserar Google trafikmönster och kan då estimera (riktigt bra) hur och när besökare går till publicisternas webbplatser.
Nu tänker du säkert – hur kan Google analysera trafikmönster på andras webbplatser? Jo, det är ju så att Google ger bort analysverktyget Analytics till alla. Och det är just det som är grejen att alla använder Google Analytics – från Bonnier till Dagens Analys.
När Google en gång i tiden rullade ut Analytics gratis till alla var det många som inte förstod varför, men nu vet vi.