Google ändrar om bland sina annonsprodukter och lanserar en del nytt

Under sommaren tänker Google städa upp bland alla sina olika annonsprodukter. Jätten passar även på att lansera några nya produkter och kombinera andra.

Googles annonsprodukter kommer delas upp i tre olika brands. Google Adwords döps om till Google Ads. Det blir ingången för alla annonstyper oavsett om en annonsör köper Sök, Display, Youtube, annonser i appar eller listningar i Google Kartor.

Google passar även på att lansera en helt ny annonsprodukt som heter Smart Campaigns (smarta kampanjer) vilket blir defaultläge för alla annonsörer. Smart Campaigns gör det möjligt att välja ut vilka actions som annonsen ska leda till (telefonsamtal, besök i butik, eller köp). Google Ads kommer då använda maskininlärning för att optimera bild, text och targeting för att hjälpa annonsören att nå sina mål.

Google lanserar även Google Marketing Platform vilken kombinerar DoubleClick Digital Marketing med Google Analytics 360. Under det paraplyt lanserar man också Display & Video 360, som kombinerar funktioner från DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio och Audience Center.

Den sista produkten som lanseras är Google Ad Manager – en plattform som kombinerar DoubleClick Ad Exchange och DoubleClick for Publishers.

Här kan du läsa mer.