Google skapar ett partnerskap med företaget Feefo, som specialiserat sig på att analysera kunders kommentarer och betygssättning. Tanken är att annonsörer på Google ska kunna använda sig av Feefos analyser för att använda ett språk som bättre matchar det kunderna använder.
Feefo arbetar redan idag med företag som Next, Vauxhall, Expedia och Thomas Cook för att hjälpa dem hitta relevanta nyckelord att använda i såväl annonskampanjer som för landningssidor. Genom att använda ett språk som kunderna känner igen sig i har de kunnat visa på en 3-4 gångers ökning av ”Click-Through-Rate”(CTR) jämfört med före analysen.
Nu får alltså alla Google Adwordskunder tillgång till verktyget, och för många företag kan det innebära stor hjälp med att ta fram relevanta annonskampanjer. Googles Adrian Blockus, head och channel sales UK and Ireland, säger i ett uttalande: ”Feefo har produkten, kunskapen, avancerad teknologi och insikten som krävs för att skapa och optimera Google Adwordskampanjer för sina kunder”.
Sannolikt är Feefo än så länge bara inriktad på engelska kommentarer. Men på sikt kanske sajter som prisjakt, pricerunner och compricer kan komma att analyseras av Feefo så att även svenska marknadsförare kan dra nytta av verktyget.