I tisdags bjöd Google in publicister till sitt kontor i Chicago. Väl där presenterade de sitt nya Insights Engine Project som innehåller nya idéer för att göra maskininlärning och AI-funktioner tillgängliga för publicisterna. Nedan följer de fem olika initiativ de nu tar för att lyckas med detta.
- Dela användardata
Google delar för första gången med sig av användardata, om än anonymiserad och aggregerad. Men detta gör det möjligt för publicister att skapa segment baserat på demografi, beteende, intressen och mycket mer. - Ny insikter genom maskininlärning
Deras nya ”insights cards” fylls med data som behandlats av självlärande system och ger information om såväl annonsers prestation som benchmark mot konkurrerande sajter. - Få in DoubleClick-data till BigQuery
Googles nya datalager är just nu i beta-testning, men kommer rulla ut under nästa år, då kommer det dessutom finnas möjlighet att enkelt lagra data från DoubleClick direkt i BigQuery. - Få in DoubleClick-data i Google Data Studio
Även Googles nya Data Studio är under betatestning, men lovar att göra det enkelt att skapa tydliga rapporter som går att dela med sig av. Genom att få in data direkt från DoubleClick går det snabbt att skapa relevanta rapporter och få en överblick över affärshändelser. - Uppdaterat prognosverktyg
Google har gett sitt prognosverktyg utökad maskininlärningskapacitet, vilket innebär att systemet kan ge bättre prognoser och även ta i beaktande säsongsvariationer och följa affärshändelser. Publicisterna kommer även kunna se historiska och prognosticerade annonsintäkter i ett tydligt diagram.
Genom det nya programmet hoppas Google kunna vinna publicisternas hjärtan. Hittills har det för många varit ett nödvändigt ont att samarbeta med Google, eftersom de äger en så stor del av annonsmarknaden. Googles ambition är nu att skapa närmare samarbeten och se till att de inte bara lever på att vara störst, utan även att vara en bra samarbetspartner.
För publicisterna innebär de nya initiativen ökad kontroll och bättre förståelse för vad som händer, något som i sin tur kommer kunna leda till bättre affärsbeslut och förhoppningsvis ökad vinst. Ännu väntar vi på de verktyg som är under testning, och sedan kommer det givetvis att ta ett tag innan maskinerna lärt sig tillräckligt för att kunna ge bra prognoser och insikter. Men när detta är på banan (framåt 2019) kommer det vara en hel uppsättning kraftfulla verktyg som publicister nu har att tillgå.