Globala undersökningsföretaget GfK har köpt svenska Norm Research & Consulting för en okänd summa pengar. I köpet ingår bland annat tjänsten Simstore och 60 anställda på kontor i Amsterdam och Stockholm.
NORMs specialitet är att analysera hur konsumenter shoppar i butiker. De gör det med hjälp av sin molnbaserade tjänst Simstore, som företaget utvecklat under tio års tid. Med tjänsten kan företag analysera köpbeteenden, optimera prissättningar, planera kampanjer både online och IRL (in real life).
Simstore har kunder i över 30 länder och med GfK som ägare kommer man att kunna lansera tjänsten i ännu fler länder.
”The scalable software is an ideal complement to the GfK portfolio in shopper research and provides an enormous competitive advantage” säger Debra A. Pruent från GfK om köpet av NORM.
”As pioneers in virtual shopper research, we have put our passion and expertise in developing an optimal software solution. Under the umbrella of GfK, we can now scale and integrate our technology into a global shopper portfolio” säger NORMs grundare Anders Örbom om försäljningen.