Globala annonsmarknaden förväntas svalna under 2015

Analysföretaget Warc publicerar varje år en rapport som tar tempen på den globala annonsmarknaden. Årets Warc-studie visar att annonsmarknaden kommer att öka något, men jämfört med föregående år är det svalt.

Annonsmarknaden förväntas öka med 5, 1% under året jämfört med 5, 3% förra året. Dock finns det ljus i tunneln då Warc prognos säger att den ökar till 6% under 2016.

Enligt rapporten ser vi störst ökning i Indien (11,6%) och minst i Frankrike (-0,1%). USA ökar med 3,5% och rider på dollarvågen som just nu nått högsta nivå på elva år.

“The global economic outlook is more uncertain than six months ago, with Eurozone stagnation, Russian sanctions and a slowdown in Asia all threatening growth. It is therefore unsurprising that many market-watchers, including us, have revised down expectations. Despite the uncertainty, we should still see growth in global advertising expenditure of between 5-6% this year and next.” säger James McDonald på Warc.