Globala annonsmarknaden dubblas och online äger nästa år

Annonsmarknaden förväntas öka med hela 4, 4 procent under nästa år och det efter att marknaden hade en tillväxt om 2, 2 procent redan i år.

Studien har genomförts av Warc och omfattar länder som Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Ryssland, England och USA.

Enligt studien kommer Indien (13 procent) och Kina (6,9 procent) ha den största tillväxten följt av England (5,7 procent) Brasilien (5,4 procent) och USA med en tillväxt om 4,9 procent.

Internet kommer att vara det största mediet på annonsmarknaden under 2016. Annonsköpen på Internet förväntas öka med hela 12,2 procent under kommande året. Trots en negativ effekt i år kommer TV att öka med 2,5 procent, säger studien.

“The stimuli of major sporting and political events underpin our 4.4% growth forecast for global ad spend next year. Digital growth is expected to remain in the double-digits, and ad tech is evolving rapidly, Programmatic trading is becoming commonplace, galvanising spend on so called traditional media such as outdoor, radio and indeed TV. More is being spent to engage with the ‘always on’ consumer, and this has led to internet becoming the largest ad medium among our 12 major markets.” säger James McDonald som jobbar på Warc.