Analys undersökningsföretaget GfK rapporterar fallande försäljningssiffror och lägre intäkter än väntat under 2016. Samtidigt växer andra konkurrenter i branschen.
GfK uppgav de nya siffrorna nyligen, och visade ett tapp för försäljningssiffrorna med 3,8 procent mot föregående år. “Valutaeffekten” har också fått innebära en negativ tillväxt inom säljsiffrorna med 1.6 procent, den organiska tillväxten låg på -1,7 procent.
Man har erfarit viss organisk tillväxt i bland annat Asien och Latinamerika, men det är Sydeuropa o Västeuropa som fallit under de första tre kvartalen 2016. Norra Europa och Nordamerika hade både stora tapp i säljsiffror under förra året.
Samtidigt så rapporteras WPP-ägda Kantar ha förstaplatsen i MRS (Market Research Society) “liga” över framgångsrika marknadsföringsföretag. Företaget med snabbast tillväxt var dock GlobalData (tidigare känt som Progressive Digital Media).
Läs mer: GfK tappar försäljning och comScore slängs snart ut från börsen
I rapporten från MRS så kan man se att industrin i stort faktiskt växt och har även andra positiva innebörder, såsom ökade investeringar i kvalitativ forskning, enligt Jane Frost som är VD för MRS.
Rapporten Research Live Industry Report kan laddas ner via denna länk.