Getty Images ska ge sig in i Virtual Reality

Den stora bildbyrån Getty tror på VR-tekniken. Nu kommer man att öppna en hel avdelning dedikerad enbart för bilder som använder sig av det senaste inom virtuell verklighet. Resultatet ska vi få ta del av redan under kommande OS. Det verkar som om den stora bildjätten skådat framtidens visuella teknologier.

Den nya sektionen heter Getty Images Virtual Reality Group, och ska fyllas med 12 000 bilder tagna med 360-graders kameror redan nu.

Tanken är att det kommande OS i Rio ska erbjuda ett tillfälle för ännu fler bilder, och Getty Images ska ge alla deras fotografer tillgång till den nya 360-gradersteknologin.

Getty har också redan ett samarabete med Facebookägda Oculus Rift, headsetet som kan sägas ha varit ett av startskotten för den nya VR-hypen. Getty Images leverar bilder specifikt för Oculus. Man har också experimenterat med 360-gradersbilder under förra OS i London, så det är inte ett helt nytt fenomen för byrån.

Läs mer: TV4 först ut med virtual reality – Veckans 360

”Teknologin är fortfarande i sin linda, tillsammans med affärsmodellerna kring den, men vi kan förvänta oss att VR kommer att bli ett viktigt verktyg för bildmässig berättelseteknik” säger Gettys vd Dawn Airey i ett uttalande.

Hon tillägger dock att vissa bilder ändå gör sig bäst i “2D”; “Allt blir inte engagerande i 360-grader”.

Behöver du hjälp med att tillämpa nya teknologier inom marknadsföring? Klicka här.