Gerillamarknadsföring – Så här gör man

Nå maximalt resultat med minimal budget, är det möjligt? Ja, ABS Wheels är ett levande case på lyckad Gerillamarknadsföring.

Termen Gerilla marketing myntades av marknadsföraren Jay Conrad Levinson som anses vara en Guru inom gerillamarknadsföring.

Enligt Jorge Castro på företaget ABS Wheels ska man kombinera gerillametoderna tillsammans med klassisk marknadsföring med ROI som fokus.

Det gäller helt enkelt att våga tänka nytt.

Extrema metoder

Du skapar en tävling och ger bort en produkt. Alla har väl testat detta? Men för att få det att fungera på riktigt måste du ta till extrema metoder.

I vårt fall skapade vi en tävling där vi gav bort fyra fälgar till den som tatuerade in vår logotyp. Insane? Strunt samma det skapar buzz och buzz skapar trafik vilket ger affärer.

Vi skapade tävlingen med 0 kr i budget. Med hjälp av vänner och bekanta spreds tävlingen och inom 24h hade vi över 500 deltagare – alla villiga att tatuera in ABS Wheels logotyp.

För att skapa medial uppmärksamhet valde vi fem vinnare utifrån var de bodde. Anledningen till detta var för att pitcha de lokala medierna inom respektive stad. I det här fallet nådde

När vi nådde alla lokala nyhetssajter kontaktade vi ”The big fishes” och fick nyheten publicerad på expressenehandel.seBarometernstockholmdirekt.se och ALLA biltidningar i Sverige inklusive Bilsport och motormagasinet som vår målgrupp läser.

Budskapet blev enkelt, ABS Wheels is FOR LIFE. Försäljningsmässigt nådde vi den månaden flest antal sälj någonsin.

Kreativa exempel

Den här metoden handlar om att använda klassiskt marknadsföringsmaterial och göra succé av det med hjälp av humor. Alla älskar väl humor?

Med en liten budget på knappt 237 kr kan du få fram 1000 flyers genom Vistaprint. I det här fallet skapade vi enkla gula flyers som vi vek och klippte ihop för att få det att likna parkeringsböter.

Vi placerade ut ”böteslapparna” på en stor köpmarknad avsedd för bilar. Responsen var positiv, rolig och vi förmedlade ett budskap. Investeringen på 237 kronor + 16h arbetstid genererade över 100 nya kunder.

Kom ihåg att en ny-kund oftast blir en återkommande kund om affären går smidigt, positivt och enligt förväntan.

Finns många liknande saker man kan göra med liten budget. Be creative!

Vågade exempel

Hur får man uppmärksamhet hos svenska medier utan att behöva investera 1 miljon kronor? I vårt fall kontaktade vi Fd Bankrånaren Anders Adali via Linkedin för en intervju. Vi bad han helt enkelt visa oss hur man stjäl ett par hjul. Självklart hade vi själva kunnat göra det här men de hade aldrig skapat mycket rubriker. En känd bankrånare ger garanterat rubriker.

Videon + storyn nådde över 50 medier på 48h (Inklusive Expressen). Det resulterade även i flertalet samarbeten och nya kunder.

Totalt sett sålde vi över 1000+ låsbultssatser värde 475kr den månaden. Videon visade hur lätt man blir av med hjulen om man inte skyddar dom med lås.

Kort och gott vill jag säga att man som marknadsförare måste våga ta till oortodoxa metoder för att lyckas driva mycket trafik. Annars är man bara en i mängden!

Undersökningar

Har du en kunddatabas? Använd den och gör undersökningar. Inte för ofta då det kan bli tjatigt men en gång i månaden kan man ställa några frågor för att senare göra något åt informationen.

I vårt fall ställer vi frågor som vi vet att medier gärna publicerar. För att göra det enkelt ska man välja ämnen som rör märkligheter, orättvisor, brott etc.

I en av våra undersökningar ställde vi frågan “Har du någon gång brutit mot en trafikregel”

Hela 8 av 10 svarade att dom hade gjort det. Inget förvånande, alla har väl sms-at någon gång i trafiken 🙂Dock ger denna info ett nyhetsvärde för läsaren.

Det många marknadsförare missar är att informationen man får från insamlad data alltid för med sig flera värden. I vårt fall har vi strax över 200 000 prenumeranter, ÅF, Kunder, Rabattkodssökare etc.

Har du dock inga E-postlistor blir det svårare, då kan du istället göra samma sak fast med Facebook. Skapa en annons och en fråga, härled besökarna till en landningssida med undersökningen. Var noggrann med att tala om syftet samt vad du ska använda svaren till.

När du samlat in alla svar är det viktigt att dela in allting i segment. Vilka svarade vad? Ålder, kön etc. Datan delar du sedan vidare till journalister som gör jobbet. Du kan även skriva en pressrelease!

Artikeln är skriven av Jorge Castro, Marknadschef på ABS Wheels