Geofilter finns nu även på LinkedIn

Det är inte bara Instagram och Facebook som stjäl från Snapchat, nu börjar även det välrenommerade affärsnätverket LinkedIn att rulla ut geofilter att lägga över bilder eller filmer som deltagare tar på olika event. Nyligen genomfördes det första stora eventet där LinkedIns geofilter användes.
Människor tycker om att dela vad de gör, så även i professionella sammanhang. Om du deltar på ett event är det därför inte osannolikt att du lägger upp en bild eller till och med en liten film från eventet på LinkedIn för att berätta för kollegor och partners vad du gör. LinkedIn vill du stimulera detta beteende genom att låta arrangörerna skapa ett geofilter som deltagarna på eventet kan använda när de lägger upp inlägg från eventet.
Geofiltret ser ut som en deltagarbricka som ligger längst ner i bilden, där syns även om personen som lägger upp inlägget är deltagare eller talare på eventet. Den gör det även möjligt att enklare hitta inlägg som är kopplade till eventet, och på så sätt hoppas LinkedIn att de kan få bättre spridning och ett ökat engagemang genom gillanden och kommentarer. Redan i de initiala testerna har de sett ett nästan 20 gånger högre engagemang från de taggade inläggen än från vanliga inlägg, så det verkar som att det fungerar.
Det första stora eventet som använda geofilter var Grace Hopper’s Celebration som gick av stapeln förra veckan. Designen till geofiltret är framtagen av LinkedIn, och de är ännu så länge noga med vilka event som får använda geofilter och allt hålls mycket hårt i av LinkedIn. Peter Roybal, produktchef video på LinkedIn menar dock att det inte är uteslutet att LinkedIn kommer släppa mer av kontrollen till användarna på liknande sätt som Snapchat gjort.
Om du är intresserad av att få egna geofilter till ditt event bör du därför ta kontakt med LinkedIn, vem vet, just ditt event kanske blir det första i Sverige att ha egna geofilter?