Generation Z föredrar att höra om nya produkter på Instagram

Amazon, Instagram och Nike är de mest populära varumärkena – om Generation Z får välja. Det visar en ny rapport.

Piper Jaffray har släppt sin återkommande halvårsrapport Taking Stock With Teens som undersöker vilka varumärken och sajter som är populära bland amerikanska tonåringar. 8.000 tonåringar ingick i undersökningen med en snittålder om 16 år.

Generation Z bidrar med 830 miljarder dollar till detaljhandeln i USA, en ökning med 6 procent från föregående halvår. Detta gör dem till en otroligt attraktiv målgrupp för varumärken och annonsörer.

I rapporten framkommer bland annat att Instagram fortsätter att vara en av de mest populära kanalerna. Förra månaden lanserade de Checkout on Instagram som gör det möjligt att genomföra hela köpet på plattformen. Funktionen är fortfarande i beta men går att använda för några av de mest populära varumärkena bland Generation Z, som Nike och Adidas.

Our Spring Teen Survey further validated several characteristics of this digitally-native demographic; 83% of teens have an iPhone, 50% claim Amazon as their favorite website and video game consumption hit an all-time high in our survey, kommenterar Erinn Murphy, senior research analyst på Piper Jaffray.

Höjdpunkterna från rapporten:

  • Hela 90 procent av alla tonåringar använder Instagram minst en gång i månaden. Majoriteten av tonåringarna uppger även att Instagram är den kanal som de föredrar att höra om nya produkter från varumärken.
  • Snapchat är den mest populära sociala mediakanalen (41 procent) följt av Instagram (35 procent). Endast 6 procent av Gen Z anger Facebook som sin favorit – en minskning från 22 procent föregående halvår.
  • Amazon är helt klart den mest populära e-handelssajten (50 procent), följt av Nike (5 procent).
  • Nike är det populäraste varumärket (22 procent).
  • Hela 37 procent av Generation Z tittar på Netflix dagligen jämfört med 32 procent som tittar på Youtube.
  • 83 procent av tonåringarna uppger att de äger en iPhone.