Gartner säljer för 9 miljarder kronor och bevisar att research kan dra in kosing

Holy Guacamole! säger vi när Gartner publicerar sin senaste kvartalsrapport. Analysbolaget som har verksamhet världen över har ökat försäljningen rejält och landar på 9 miljarder kronor. I artikeln förklarar vi också vad Gartner gör, så att du kan bli lika peppade som vi.

Vad är Gartner? Om du har inte har någon koll på vad Gartner gör ska du klicka här.

Gartner har lyckats med att helt ‘äga’ marknaden för bäst-i-sitt-slag-rapporter. Bästa analysverktyget, bästa marknadsföringsbolaget, bästa IT-lösning och mer. Allt handlar om att bli bäst och få Gartners utmärkelse. Ungefär som Tripadvisor, när du är ute och reser. Genom att publicera dessa rapporter får de in leads som de på ett snyggt sätt gör om till affärer. Riktigt bra affärsidé som bevisligen är lönsam.

Gartner har ökat sin försäljning med hela 19 procent senaste kvartalet vilket blev 9 miljarder i försäljning.

Den största ökningen hände inom Gartners undersökningsdel som steg med 25 procent i omsättning till 6,8 miljarder kronor.

“I continue to be excited about our business, our prospects for growth and our strategy to drive long-term value for our shareholders. Our strong Q2 results demonstrate we know the right things to do to drive success in our business by applying the Gartner formula. With the capability to address critical client needs in technology and in business across every major function in the enterprise, we remain in an outstanding position to provide sustained double-digit growth across all our key metrics,” kommenterar Gartners vd Gene Hall.

Gartner är beviset på att det går att tjäna pengar på Research och Analys.