Microsoft visade upp sina senaste produkter under deras höst-event i New York. Måste erkänna att gamla gubben Microsoft är på väg att bli cool igen och deras senaste produkter skapar ett ha-begär.
För det första har vi Surface Pro 4 som bestyckats med både det ena och det andra för att segla förbi (tekniskt sätt) Apples Macbook och Macbook Air. Surface Pro 4 är plattan som också är en riktigt vass dator.
Surface Pro 4 har fått en skärm på 12, 3 tum en kraftfull processor och 4 till 16 gigabyte arbetsminne. Du kan välja lagring om 128 gigabyte till hela 1 terabyte. Enligt uppgift ska Surface Pro 4 vara hela 50 procent snabbare än Macbook Air.
https://youtu.be/P8zsM4A1Jfg
Surface Pro 4 släpps den 26 oktober och kommer att kosta mellan 9 995 kronor och 23 995 kronor beroende på modell.
Även Microsofts Lumia mobiler börjar ta form och trots att de saknar personlighet har de blivit tekniskt attraktiva.
Mobilerna har fått suveräna skärmar, starka processorer och hela 3 gigabyte arbetsminne. Mobilen är så pass välutrustad att du kan till och med använda den som en minidator och koppla den till både en skärm och tangentbord.
Microsoft är på god väg att ta tillbaka sina förlorade marknadsandelar. Det enda som företaget saknar nu är en personlighet. Vem är kunden? Hur känner man igen målgruppen? Microsoft måste börja satsa på branding och våga lite mer.
Själv är jag en mix av Apple och Sony. Jag har en Macbook Air som jag är mycket nöjd med, en Sony Z4 Compact som duger i både vått och torrt. Jag gillar Microsofts Surface eftersom plattan är mer än bara en platta. Jag vill ha en mobil dator som jag kan ta med på resan utan att behöva tänka på hur mycket plats den tar. Så om nu bara Surface Pro 5 kunde bli vattentät och lika stryktålig som min Sony Z4 skulle vi nog ha en vinnare.