Det går fort när sociala medier greppar tag i händelser och tvingar fram förändringar. Rapparen G-Eazy är en av dem som nu anslutit sig till skaran som dumpar H&M efter reklambilden med tröjan som har texten “Coolest Monkey in the Jungle”.
Planen var nämligen att G-Eazy skulle släppa en modelinje tillsammans med H&M.
“Over the past months I was genuinely excited about launching my upcoming line and collaboration with H&M. Unfortunately, after seeing the disturbing image yesterday, my excitement over our global campaign quickly evaporated, and I’ve decided at this time our partnership needs to end,” skrev rapparen på sociala medier.
“Whether an oblivious oversight or not, it’s truly sad and disturbing that in 2018, something so racially and culturally insensitive could pass by the eyes of so many (stylist, photographer, creative and marketing teams) and be deemed acceptable. I can’t allow for my name and brand to be associated with a company that could let this happen. I hope that this situation will serve as the wake up call that H&M and other companies need to get on track and become racially and culturally aware, as well as more diverse at every level,” fortsätter han.
H&M var snabb på att åtgärda “misstaget” men ändå alldeles för sent. På sociala medier blev det orkanvarning när allt fler röster anslöt sig till att håna klädjätten för bilden.
“We will now be doing everything we possibly can to prevent this from happening again in future. Racism and bias in any shape or form, conscious or unconscious, deliberate or accidental, are simply unacceptable and need to be eradicated from society. In this instance we have not been sensitive enough to this agenda. Please accept our humble apologies,” skrev H&M som svar.
Om du läser det här och funderar på hur man ska agera på sociala medier när stormen virvlar runt ditt varumärke har vi författat några tips här.