Fyra stora nyheter från YouTube som du inte får missa

Nyligen ägde BrandCast 2016 rum, ett stjärnfyllt event av Googleägda YouTube, för att promota sin plattform och locka annonsörer från linjär-TV till online-TV. I samband med detta annonserade man också fyra kommande nyheter som snart ska lanseras av onlinevideo-jätten.

Under en kväll med mängder av stjärnor och Sesame Streets egna “Big Bird” lanserade man under torsdagens BrandCast alltså ett antal kommande nyheter på videotjänsten.

  • Företag kommer kunna köpa annonstid för “Breakout”-videos. Dessa videos är det Google tror kommer att bli virala “hits” på YouTube och att annonsera där ger förstås tillgång till något man lätt missar i marknadsföringssammanhang.
  • Programmatisk marknadsföring kommer garanteras på Google Preferred. Betalande användare kommer kunna köpa riktad annonsering genom Google Preferred (det som ger oss sponsrade länkar vid sökningar). Det kommer således att underlätta för annonsörer genom att ha alla videokampanjer på samma ställe, och dessutom ge tillgång till en enorm källa av användardata för riktad annonsering.
  • NBA kommer sända två (!) Virtual Reality-serier på YouTube. Den nordamerikanska basketboll-ligan har följare över hela världen, och de nya VR-serierna sägs bland annat ge innehåll från “behind the scenes” och annat unikt material. NBA-innehåll kommer även att dyka upp under sökningar som sponsrat innehåll, i och med ett ökat samarbete med Google Preferred.
  • Sesame Street kommer ha en egen kanal på YouTube Kids. Barndelen av YouTube, som man säger har 10 miljarder visningar per år, kommer få sällskap av det populära barnprogrammet Sesame Street. Det kommer att finnas både nya karaktärer och framträdanden av populära YouTube-stjärnor i såväl korta som långa format.

För att sponsra det senare dök även självaste Big Bird upp på scen!

Det råder ingen tvekan om att YouTube har ångan uppe – och med tanke på hur mycket programmatisk marknadsföring ökat i betydelse i samband med att Online-TV tar alltmer plats i de vanliga hemmen, så ser vi kanske bara början på slutet av Linjär-TV i dagens format.

Läs mer: En ny TV-tjänst från YouTube på gång?