Fyra sätt att boosta försäljningen

Hur gör du för att ditt varumärke ska synas bland tusentals andra på en marknad där antalet e-handelsplatser är fler än du kan räkna? Här kommer fyra tips för att boosta ditt varumärke och bättra på försäljningssiffrorna.
Som varumärke kanske du upplever att du sitter i knät på e-handlaren, och att du inte har så stora möjligheter att påverka hur och var du syns. Men ta lärdom av dessa tips så kommer du snart märka att du har mer att komma med än du tror.

  1. Publicera användarnas recensioner.
    Det finns flera studier som visar på att konsumenter är mer benägna om de får se recensioner från tidigare kunder. Du kanske redan samlar in information från de kunder som köpt dina produkter, men då främst i syfte att kunna vidareutveckla dina produkter. Använd den information du får till att även lägga ut recensioner och kommentarer på produktens sida hos e-handlaren. Det kan boosta försäljningen så mycket som 10 % visar erfarenheter från olika företag.
    Det kan även finnas andra värden i att ha recensioner, många e-handlare är mer benägna att lyfta fram produkter som får bra kundrecensioner, och för att de ska kunna lyfta fram dina produkter måste du börja med att få in recensioner.
  2. Se till att ha uppdaterad information.
    Det räcker inte med att ha kundrecensioner, i många fall bortser potentiella kunder från recensioner som är för gamla. I en studie visade det sig att hela 73 % av besökarna struntade i recensioner som var mer än tre månader gamla, och 22 % ansåg att allt över två veckor är irrelevant. Se därför till att kontinuerligt uppdatera och fylla på förrådet med recensioner från dina kunder.
  3. Låt kunderna testa nya produkter.
    Det blir ett moment 22 om du vill få ut en ny produkt på marknaden, men behöver recensioner för att den ska synas så du kan sälja den och därmed få in recensioner. Testa därför att erbjuda din produkt gratis i samband med ett annat köp, eller vänd dig direkt till dina tidigare kunder och erbjud dem att testa produkten mot att de recenserar den. På så sätt känner sig dina befintliga kunder lite extra uppmärksammade, och du får de recensioner du behöver för att på ett bra sätt kunna lyfta fram din nya produkt.
  4. Erbjud din expertkunskap.
    För en e-handlare är det omöjligt att ha kunskap om alla produkter på deras portal, i synnerhet om det är din produkt och inte deras. Skriv därför gärna med ”tips och trix” om hur en produkt kan användas, och erbjud såväl kunder som handlaren att höra av sig till dig med frågor. Det kommer alla tjäna på i längden eftersom e-handlaren kommer att lära sig mer om dina produkter, och även bli mer benägen att omnämna eller lyfta fram just dina produkter, eftersom de lärt känna dem bättre.

Så tro inte att all makt över din produkts konvertering ligger i e-handlarens händer. Som produktägare finns det massor av saker du kan göra för att påverka försäljningen. Du behöver bara komma igång, och sannolikt kan det ge ytterligare fördelar när du blir en värderad och bra samarbetspartner för e-handlaren.