Ungdomar har i alla tider avvikit från den vuxna normen och utvecklat sina egna smaker inom både musik, film och andra nöjen. YouTube har blivit den heliga kanalen som tillåter ungdomar att uttrycka sig själva på ett sätt som bara ungdomar kan och jag måste erkänna att jag fattar ingenting.
Min kväll började med att YouTube av någon bisarr anledning rekommenderat att jag ska titta på en YouTube-kanal som heter Linn Ahlborg. För det första förstår jag inte varför YouTube med sina smarta algoritmer kommit fram till att jag skulle vara intresserad av en fjortis på YouTube, om inte nu min egen dotter använt min iPad förstås (borde kanske fråga henne om det).
Relaterat: Det här är världens mest kända tummar
Nyfiken som jag är kollade jag en kort stund på en av Linn Ahlborgs klipp. Linn är alltså en 14-årig tjej som lägger upp klipp om hennes liv på YouTube och får hundratusentals visningar. Ja, du läste rätt – hundratusentals!
Här är ett smakprov:
Är det här något som ungdomar gillar att titta på? Visningstalen visar att det tydligen är så. Om jag ägde en kanal på TV skulle jag samla till ett krismöte för om den här tjejen kan få över 527.000 visningar med sitt klipp så förstår jag varför TV-siffrorna störtdyker bland ungdomarna, för TV är något helt annat. Kanalerna behöver sparka sina redaktioner och anställa fjortisar som vet hur man gör TV till ungdomar. Allt Linn Ahlborg behövde var en laptop och ett gratiskonto på YouTube för att nå tittarsiffror bland ungdomar som flera kanaler bara drömmer om idag.
Relaterat: YouTube-kändisen PewDiePie krossar TV4
Min nyfikenhet tog över och jag började gräva i YouTubes oändliga djup av klipp efter andra populära uppladdningar. Här nedan kan ni se några fler exempel.
Det här klippet har nära 3,5 miljoner visningar. All denna tid kanalhusen spenderar på att göra smarta program och det här klippet får fler visningar än många miljonsatsningar på TV.
Minecraft är populärt bland både barn, ungdomar som vi kan se med nedan klipp. I klippet hör vi två killar som kämpar sig igenom en värld i Minecraft och får över 600.000 visningar. Klippet pågår i hela 22 minuter och mitt intresse försvann efter 2. Hur länge orkar du titta? Du får inte använda “jag måste bara maila .. ” som en ursäkt för att sluta titta.
Några grabbar samlades hemma och bestämde sig för att göra en egen YouTube-serie. Handlingen ska representera någon slags polis & bov drama, fast på låtsas, och gärna utan T-shirt. Rackartygarna får hundratusentals visningar med sina hemmagjorda klipp.
Jag skriver den här artikeln för jag behöver helt enkelt din hjälp att förstå hur detta kan vara populära klipp. Jag fattar inte hur Linn kan få så många följare med sina hemmagjorda klipp, jag fattar inte varför man vill se en kille såga itu en gummiboll och jag fattar inte hur man orkar titta igenom ett 22 minuter långt klipp med några killar som leker vuxen-lego. Det som oroar mig mest är varför inte TV-kanalerna fattar att det här är inte framtidens TV – utan det här händer nu! Fattar du?