Fullskärms-annonser är knappt bättre än banner-annonser

En ny studie visar att så kallade Interstitial-annonser (fullskärmsannonser, alltså annonser som tar upp hela skärmen en kort tid efter att en sida har laddat färdigt) inte är särskilt mycket mer effektiva än gamla hederliga banner-annonser. Mobilkonsumenterna försöker att aktivt undvika båda annonsformaten, istället för att ta åt sig av informationen.

Enligt neurovetenskaplig forskning av WPP-knutna företaget Light Reaction och Bethesdas forskningslabb Spark Experience kring hur konsumenter läser nyhetsartiklar på sina smartphones visar att… vi knappt tittar på annonserna överhuvudtaget.

Genom att testa 30 vuxna individer med riktiga tech-verktyg såsom eye-trackingteknologi, trådlöst EEG och biometriska scanners så kunde man observera hur vi reagerar fysiskt på annonserna. Efter dessa tester så fick man också svara på frågor kring vad man kom ihåg och vad man tyckte (eller inte tyckte) om.

Resultatet (publicerat av Advertising Research Foundation) är inte kanske inte helt förvånade, men ändå dåliga nyheter för många annonsörer;

  • vanliga annonser hade 200 millisekunders tittartid
  • Interstital-annonserna 800 millisekunder på sig innan de klickades bort – en “obetydlig” ökning, enligt forskarna
  • majoriteten av den tid användarna tittade på interstital-annonserna så sökte man “X”-rutan som stänger ner den
  • Hjärtrytms-testen visade också på att fullskärmsannonserna var så pass frustrerande att de faktiskt triggade negativa känslor – något mer än vanliga banners, faktiskt.

Ögonspårningstekniken visade att även om fullskärmannonser var kvar över en sekund, så kunde den “lika gärna inte ha varit där”, enligt Paolo Gaudiano som var en av forskarna som utförde studien. Det verkar som om större delen av tiden gick ut på att fundera ut hur man “får bort den här dumma saken från skärmen”, enligt Gaudiano.

Läs mer: IAB:s gyllene regler för hur man minskar användandet av reklamblockerare

Resultaten kan betyda att annonsörer måste fundera dels över utformningen av annonserna – kanske ska “X”-rutan vara i en annan storlek, exempelvis – men det är nog också klokt att kanske inte försöka pracka på konsumenterna något som skapar direkt motvilja. Om det är något man kan lära sig från den enorma tillväxten av reklamblockerare just nu, så är det just att man måste försöka möta användarna halvvägs.

Om du behöver hjälp med att optimera din annonskampanj på nätet ska du klicka här.