LinkedIn har över två miljoner svenskar som medlemmar vilket gör nätverket till en av de viktigare på marknaden. Dagensanalys.se har träffat Fredrik Bernsel som är försäljningsansvarig och frågade honom om vägen till LinkedIn, hur nätvkerket ska utvecklas samt vilka tips han vill ge till medlemmar.
Berätta om din roll på LinkedIn och vad du jobbat med tidigare?
För tillfället leder jag vårt Marketing Solutions team och sköter relationerna med våra samarbetspartners i Europa, Mellanöstern och Afrika. Vi jobbar nära våra partners för att hjälpa fler företag att ansluta sig till LinkedIns 300 miljoner professionella användare världen över. Tidigare har jag jobbat för IDG i Sverige, med online-affärsutveckling och försäljning.
Har ni planer att bli mer som Facebook med fler tjänster och fristående appar? Kommer ni snart ha rörliga bilder dvs. möjligheten att spela in ett video-CV?
Trots att LinkedIn är så mycket mer än bara ett digitalt CV så har vi alltid fokuserat på det professionella sammanhanget, majoriteten av våra medlemmar har också uttryckt att de vill skilja på sitt professionella liv och sitt privatliv online. Det är det som gör att vi kan fortsätta att leverera värde för våra medlemmar under hela deras karriär. Det betyder samtidigt att företag inser att LinkedIn är den bästa platsen för att nå en professionell målgrupp. Vi har nyligen gjort det möjligt att addera ”rich media” till LinkedIn-profiler, det vill säga bilder, videos och presentationer, för att man på fler sätt ska kunna visa upp sin erfarenhet och kompetens.
Kommer ni i framtiden fylla LinkedIn med eget redaktionellt material?
Idag jobbar vi fokuserat med att skapa en plattform för våra medlemmar där de ska kunna dela professionellt innehåll. En del av det värde som LinkedIn ger medlemmarna är möjligheten att hålla sig uppdaterade om relevanta händelser och utvecklingar inom deras respektive bransch – detta baserat på vad deras kontakter och kollegor delar med sitt nätverk. Vi har en grupp med 500 inflytelserika professionella, politiker och ”thought leaders” som delar sina idéer och insikter på LinkedIn idag. Vi har också nyligen börjat rulla ut möjligheten för våra medlemmar att dela egna inlägg i längre format, något som gör att fler får möjlighet att dela sina erfarenheter med det egna nätverket.
Vilken är er största intäktskälla idag?
Vårt affärsområde Talent Solutions svarar idag för mer än hälften av LinkedIns intäkter, följt av Marketing Solutions och vårt Premium-abonnemang för medlemmar.
Hur ser fördelningen av trafiken i Sverige ut? Hur stor andel kommer från Desktop, mobil och surfplatta?
Globalt så närmar vi oss ett ‘mobile moment’ på LinkedIn, det innebär att mer än 50 procent av trafiken kommer från mobila enheter, i Sverige har detta redan inträffat. Mobilen är en stor del av de professionella yrkesverksammas vardag och vi vill möjliggöra för våra medlemmar att ha tillgång till deras nätverk var de än är.
Ni har en stor andel platsannonser idag. Varför har så få mobilanpassat sidorna där man ska fylla i ansökan?
Mobilen kan säkerligen innebära utmaningar när det kommer till traditionella online-formulär. Men vi vill att medlemmarna ska kunna använda informationen från sin profil när som helst. Arbetsgivare kan genom LinkedIn låta kandidater ansöka genom att använda de uppgifter som finns på deras LinkedIn-profil, det betyder att de lättare kan registrera ett intresse för en tjänst när de är på språng.
Vem är er största konkurrent idag?
Om man utgår ifrån perspektivet professionella nätverk är LinkedIn störst i världen med en viss marginal. LinkedIn har 300 miljoner medlemmar och vi växer med ungefär två nya medlemmar per sekund. Självklart så finns det andra sätt för professionella att hitta arbeten och andra kanaler för företag att nå professionella yrkesverksamma men ingen erbjuder samma skala, relevans och unika kontext som LinkedIn.
Vad har LinkedIn för framtidsplaner?
Just nu fokuserar vi på vår mission att ansluta professionella yrkesverksamma över hela världen för att på så sätt göra dem mer produktiva och framgångsrika. Det är fler än 300 miljoner medlemmar på LinkedIn idag och enligt vissa mätningar runt 640 miljoner professionella yrkesverksamma personer i världen, så vi har fortfarande mycket arbete kvar att göra. Mer långsiktigt så är vår vision att skapa ekonomiska möjligheter för all världens arbetskraft, nästan tre miljarder människor. Vi fortsätter dessutom att utöka vårt kontor i Stockholm som vi öppnande för tre år sedan, vilket är mycket spännande.
Hur många kontakter har du och hur använder du LinkedIn?
Just nu har jag cirka 2 000 kontakter på LinkedIn och använder LinkedIn flera gånger per dag för att kontakta folk, hålla mig uppdaterad om vad som händer i mitt nätverk – både personer och företag som jag arbetar med – och för att hitta spännande artiklar och nyheter att läsa. Jag har också ett LinkedIn premium-konto som heter ”Sales Pro” som är väldigt behjälpligt när det kommer till att använda LinkedIn ur ett säljarperspektiv. Så man kan säga att jag är en ganska aktiv användare!
Hur hjälper ni kontakter att träffas IRL?
LinkedIn hjälper inte aktivt medlemmarna att träffas. Vi tillhandahåller en plattform för medlemmar att nätverka online. Vi vet att nätverkande online naturligtvis kommer att sporra en hel del verkliga möten också, men det är inget som vi följer upp.
Hur ska man lita på personer som försöker ta kontakt med en idag? Vad vi ser är en trend att personer försöker ta kontakt med personer runt en person… bara för att senare den personen ska tro att de känner samma kontakter.
Ett annat värde med LinkedIn är att varje handling och interaktion är knuten till den professionella identiteten. Vi tar våra medlemmars säkerhet och trygghet på väldigt stort allvar och den professionella karaktären på siten gör att våra medlemmar är väldigt snabba med att påpeka om någonting verkar misstänksamt, även om det är ett ovanligt problem.
Vilka mätverktyg använder ni idag?
Vi använder många olika mätmetoder för att mäta värdet som vi erbjuder våra medlemmar samt de olika delarna på sajten. De enklaste av dessa handlar om medlemstillväxt och engagemang och vi är väldigt glada över den tillväxt vi ser.
Kan du ge fyra snabba tips till personer som vill utöka sitt nätverk med LinkedIn som plattform?
Det finns många bra tips för hur man ska nätverka på LinkedIn men här kommer fyra som fokuserar på hur man kan utöka sitt nätverk:
- Håll kontakten med den professionella världen: Se till att du följer företag som är relevanta för dig, antingen därför att de är konkurrenter, partners eller leverantörer eller därför att du är intresserad av att jobba för dem. Det hjälper dig att hålla dig uppdaterad på de senaste nyheterna, utvecklingen och trender inom din bransch.
- Bygg upp ditt nätverk: Se till att du är ansluten till pålitliga professionella kontakter och att du ständigt adderar kontakter till ditt nätverk – i takt med att du träffar nya personer i din bransch. Du kommer snabbt upptäcka att du på så sätt får tillgång till stora andra- och tredjehandsnätverk, som gör att du kan hitta nya professionella insikter och ny kunskap.
- Stick ut i mängden: Med all konkurrens därute behöver du lägga ner en del arbete på att synas. Enkla saker som att lägga till ett professionellt fotografi, lista dina tidigare positioner och addera en sammanfattning om dig själv – det kan göra skillnad. Dessutom, när du beskriver vad du har uppnått i din karriär, försök att undvika ”buzzwords” så som ”lagspelare” eller ”strategisk”. Presentera istället dina färdigheter genom att ”visa” vad du har uppnått genom att använda statistik och konkreta siffror, något som fångar rekryterares uppmärksamhet.
- Engagera ditt nätverk: Möjligheten att regelbundet dela värdefull information och insikter hjälper dig att sticka ut i mängden och gör att du uppfattas som en expert på ditt område. Det hjälper till att fånga uppmärksamhet från potentielle kunder, affärspartners eller från din nästa arbetsgivare. Se därför till att dela professionella nyheter, artiklar eller kommentarer regelbundet.