Franska medier samarbetar för att öka antalet inloggade användare

Alla medieföretag vill ha bättre koll på sina målgrupper och få allt fler att logga in på sina plattformar. I Frankrike har man nu börjat samarbeta medier emellan för att åstadkomma detta.

Genom att använda sin epostadress vid ett tillfälle ska franska konsumenter kunna få tillgång till allt fler medier. En inloggning ska helt enkelt öppna upp webben, samtidigt som anslutna medier får tillgång till värdefull data.

I dagsläget är det tio medier som samarbetar genom att ansluta sina medier till ett gemensamt inloggningssystem. Le Figaro, Altice, Team, M6-RTL, Lagardère Active, Czech Media Invest France, 20 Minutes, Les Echos-Le Parisien, Le Point och Radio France som tillsammans når nära 80 procent av alla internetanvändare i Frankrike ska tillsammans lyckas med det som Google, Amazon och Facebook gör själva. På det här sättet ska de tillsammans bättre kunna konkurrera om annonsörernas reklaminvesteringar.

As a publisher, we need a link with the reader. Today, this is a tiny link through a cookie. Cookies are very imperfect and in danger, förklarar Bertrand Gié från Le Figaro.

Förutom resurser lägger samtliga in 5 miljoner Euro vardera över tre år för att få igång systemet och hålla det uppdaterat.

För konsumenten handlar det om att logga in på ett ställe, och fortsätta vara inloggad även när hen byter till nästa webbplats eller media.

I September månad ska franska internetanvändare kunna använda sin login på 100 sajter i Frankrike som alla delar samma system. Ett ambitiöst mål som projektet har och som de lär uppnå med tanke på fördelarna som det ger.