Adobe vill flirta med alla butiker runt om i världen. Senaste versionen av Adobe Analytics spårar hela köpresan från sök till köp.
Adobe har döpt tjänsten till Experience Analytics. Tjänsten smyglanserades i förra månaden så den är sprillans ny och har bara testats, alltså inte körts i skarpt läge ännu.
Så vad får man?
Jo, ett analyssystem som kan spåra kunder från sök på nätet efter produkter, söker upp butiken och går in i butiken för att köpa produkten.
Hur går det till?
Tjänsten skapar ett kund-id (som är anonym och aggregerad) som länkar ihop offlinedelarna och onlinedelarna av köpresan. Offlinedelarnak, som är svårast, identifierar konsumenten med hjälp av beacons och CRM. Allt länkas sedan samman med existerande register som butiken har med kunden, som kundklubb, inloggningar eller annan info.
Det är detta som Apple Pay, Samsung Pay, Swish och alla andra betaltjänster vill lösa. Genom att du använder dem så har du en suverän koppling mellan offline och online utan att behöva beacons och andra sätt.
Om du är nyfiken på Experience Analytics får du kontakta din närmaste Adobe-representant.
Nix, vi får inte en krona för att skriva den här artikeln. Vi tänkte bara att det är ett bra tips till läsare som driver verksamhet både online och offline.