Om du läser branschpress har du säkert redan märkt att det numera handlar om insiktsartiklar där skribenterna har gjort något gräv, avslöjat en ny lögn eller bara stoltserar med sin sanning.
Resume
På Resumé är det duon Julia Lundin och Yasmine Winberg som ska dra läsarna över betalväggen med sina nä-nu-jävlar-artiklar. I artiklarna vill de lyfta fram frågor som studsar runt bland influencers och marknadschefer. Vad är det egentligen som gäller? Och vem kan man hänga ut? Med duon vid rodret ska det bli åka av för den lite äldre målgruppen som läser tidningen. På Resumé kostar en årsprenumeration 5.995 kronor.
Dagens Media
På Dagens Media är det Emma Blom, Leif Holmkvist, Alexandra Jung och flera skribenter vars insikter inom olika ämnen som ska få läsarna att öppna plånboken. Här skrivs det om Facebook Pay, SEO, konvertering och en massa annat. Förvirrat verkar det vara över vad som ska dra läsarna över betalväggen och hur det egentligen ska gå till. Får intryck av att Bonnier, som äger både Resumé och Dagens Media, är mer osäkra på den senares framtid. På Dagens Media får du betala 5.995 kronor per år för att läsa inlåsta artiklar.
Breakit
Breakit som aldrig skulle låsa in sina artiklar har nu tvärvänt och satsar på en tydligare kombination av klickrubriker med gräv. Rubriker som “Här är de svenska storaffärerna som ska stängas – innan tomten kommer” klassas som Premium och ska få läsare, som blivit vana att få läsa gratis, att betala 3.588 kronor per år.
Dagens Opinion
Dagens Opinion som drivs av kämpen Rolf van den Brink (medgrundare av Dagens Media) satsar på att fånga in opinionsbildning och personer som jobbar med samhällsförändring. Hos Rolf får man läsa innehållet på sajten och kan prenumerera på ett nyhetsbrev med 20-30 artiklar, inom en rad olika ämnen. Allt från stadsbyggnad till martech står på agendan. Stora ambitioner med andra ord från en liten redaktion. För att få ta del av innehållet betalar man mellan 3.495 kronor upp till 17.495 kronor, beroende på antalet mailadresser.
Dagens Analys
Dagens Analys har börjat sin stora intäktsresa med att ha en banner från PlayAd i slutet av artiklarna. Vi får se hur det går med den satsningen när första rapporten dyker upp i vår inbox. När vi väl får vittring på stålar kanske vi kommer på något mer. Tror dock inte att vi kör med betalvägg, eftersom det går emot grundprinciperna för hur webben faktiskt ska fungera.
Det ska bli riktigt spännande att få se vilken av ovan som har den vinnande formeln, för idag har ingen svaret.