En digital kampanj kan kännas överväldigande att planera. Sen svettas man över uppföljning och analys… och så var det budskapet också ja. Allt kan kännas lite läskigt och någon gång är alltid den första. Så där står vi redo att skapa vår förhoppningsvis framgångsrika kampanj, men inser att det finns så mycket att tänka på. Det här är inte min kortaste artikel, men jag hoppas att ni kommer att få nytta av den i er marknadsföring.
Analysera
Det är inte ens lönt att köra igång en digital kampanj om man inte vet hur man ska analysera och mäta den. Se till att planera ordentligt och hitta olika sätt att mäta kampanjen på. Hur man ska mäta den beror på vilken typ av kampanj det är, men det kan vara allt ifrån att registrera antalet besökare på hemsidan, hur många som klickat på Facebook-inlägget, hur många nya följare man fått på Instagram eller hur försäljningen via en webshop ökat.
Budget
För att kunna få ut mest av en kampanj är det viktigt att sätta en budget. Då vet man vad man har att jobba med och kan fördela pengarna på olika aktiviteter och platser. Är det första gången ni ska köra en kampanj? Ta gärna en del av budgeten och testa er fram, bränn inte allt på en kampanj utan att först ha fått lite koll på vad som fungerar.
Content
Ska kampanjen förmedla budskap via en film, text eller bild? Oavsett vilket är budskapet väldigt viktigt. Innehållet och allt runt omkring ska kommunicera samma sak, annars blir mottagaren lätt förvirrad och kommer inte att förstå syftet med kampanjen. Idag finns det många som är duktiga på content marketing och som vet hur man bör formulera sina budskap och vad som fungerar.
Data
Väljer man en kampanj som i slutändan genererat mycket data gäller det att man redan bestämt vilken typ av data man ska sammanställa. Det är sällan man kan hantera all data man får in så det gäller att välja den bästa. Bestäm redan innan kampanjen kör igång vilken data som ska tas in, hur den ska sammanställas och sedan presenteras.
Effekt
Vilken effekt önskar vi uppnå? Det här hänger mycket ihop med datan som vi också samlar in. Vill vi att folk klickar sig vidare till vår webshop eller vill vi att de fyller i ett white paper? Hur hög effekt kan vi förvänta oss? Hur snabbt? Kan den variera över veckodagarna? Sätt upp några olika tänkbara scenarion och ha backup hur ni ska göra om ni inte uppnår den effekt som planerats. En backup kan till exempel vara att sprida budskapet i ytterligare en kanal eller ta hjälp av inflytelserika personer som ni har i ert kontaktnät.
Förberedelser
Alla kampanjer måste förberedas ordentligt, annars är det att kasta pengarna i sjön. Sätt upp mål, budget, i vilka kanaler budskapen ska gå ut i, vilka tidpunkter, var finns målgruppen osv. Fundera igenom hur kampanjen kan mottas – positivt eller negativt – och om det finns reaktioner som kan komma om kampanjen kanske kan anses provocerande eller nytänkande. Det bästa man kan göra är att förbereda sig, för när kampanjen väl är ute är det oftast mottagarna som bestämmer hur den ska tas emot. Många företag har fått stoppa sina kampanjer (tex McDonalds) för att deras budskap har vänts till negativa.
Gasa
Våga satsa!
Hantering
Hur ska kampanjen hanteras? Av vem? Ska flera personer vara involverade och ha olika ansvarsområden eller ska tex marknadschefen göra allt? Hur samlas all data in? Manuellt till excel eller automatiskt till en databas?
Information
Det är av största vikt att informationen i kampanjen är korrekt. Är det en tävling måste reglerna tydligt stå eller att man i alla fall hänvisar till en sida där allt man behöver finns. Dubbelkolla alltid kontaktuppgifterna, kontaktpersoner, att loggan är med, att en annons har rätt upplösning för det media det ska visas i och så vidare. Det räcker inte med att en person kontrollerar och korrekturläser, det är bra om många gör det.
Jargong
Vilken jargong vill ni ha? Glatt, allvarligt, roligt eller proffsigt? Vissa branscher kan ha en egen jargong och för att nå målgruppen kan det ibland vara smart att kommunicera som de gör. Målgruppen kan ta till sig budskapen betydligt lättare då ”man talar samma språk”.
Kommunicera
Allt idag handlar ju om kommunikation så det kan bli hur mycket text som helst. Men man kan ju skilja på bra och dålig kommunikation. Man måste alltid fundera på hur man ska uttrycka sig för att uppfattas rätt, hur man formulerat sig och vilka man kommunicerar med. Detta hänger självklart mycket ihop med content, budskap och trovärdighet.
Lyssna på andra
Ingen kan allt och ingen vet exakt hur något faller ut förrän man testat. Men om man aldrig testat kan man alltid smygtitta lite på konkurrenterna och lyssna av hur de har lagt upp sina kampanjer, uttryckt sig och vilken respons de har fått. Det handlar inte om att kopiera någon annans strategi, men man kan få många idéer av att bevaka andra företag.
Målgrupp
Innan man sätter upp och planerar sin kampanj måste man definiera sin målgrupp. Till att börja med, är det B2C eller B2B? Ska kampanjen riktas till seniorer, studenter eller barnfamiljer? Definiera och ta reda på var målgruppen finns och nås för bästa effekt.
Noggrannhet
Att hafsa ihop en digital kampanj är ingen idé. Var noggrann och fundera igenom alla delar ordentligt.
Omvärldsbevakning
Om en kampanj inte är så enkel att mäta i pengar eller antalet klicks så ska man definitivt bevaka varumärket. Har varumärket under kampanjens period omnämnts mer frekvent i sociala medier, bloggar eller i media och har dessa omnämnanden varit positiva eller negativa? Det finns verktyg som gör detta automatiskt så det är inget man måste göra manuellt.
Paxa
Gäller kampanjen en tidningsannons, var ute i god tid och boka upp annonsplats. Det finns bättre och sämre placeringar, men ju tidigare man är ute desto större möjlighet att få den placering man önskar. Alla tidningar jobbar inte så, men frågan är fri.
ROI
ROI mäter hur stor vinst en satsning ger i förhållande till satsningens storlek. ROI är en procentsats där 0% betyder att man precis fått tillbaka sin investering och 50% betyder att varje investerad krona gav 50 öre i vinst. Självklart är detta lättast att mäta om man kör en kampanj där man kan mäta utfallet i pengar, tex genom köp via en webshop. De pengar man investerat i kampanjen vill man givetvis minst ha tillbaka.
Spridning
Under en digital kampanj vill man ha så mycket spridning det går. Men man ska tänka på om kampanjens innehåll är ”delbart”, dvs som gör att målgruppen kommer att dela det vidare till sina vänner och nätverk. Ett fyndigt innehåll, om man har med en kändis eller om innehållet är provocerande kan uppmana till delningar och kampanjen får därmed större spridning. Alla kampanjer bjuder inte in till delning och det är många gånger det inte heller behövs, men det kan vara bra att ha med i tankarna.
Trender
Kika lite på vad som trendar digitalt just när ni förbereder en digital kampanj. Finns det en trend ni kan hoppa på för att få lite extra uppmärksamhet?
Utvärdering
Det här hänger ihop med både A och D. Allt måste utvärderas, för hur kan man annars veta om man uppnått sina mål och hur man ska utforma kampanjen nästa gång för ännu bättre resultat?
Verktyg
Det underlättar att ha någon typ av verktyg under en kampanj. Dels kan man direkt schemalägga sina inlägg då man redan vet när inläggen ska publiceras (för att man tagit reda på vid vilka tidpunkter målgruppen är som mest aktiv). Många vill få data på antalet klicks, delningar, kommentarer och om man fått fler följare under kampanjens gång. Verktyg som FeedKit och Falcon Social ger all denna information och mycket mer.
Yrsel och förvirring
All data, uppföljning, kanaler och budskap kan skapa kaos i tankarna. Om detta händer, gå tillbaka till det upplägg som ni skissat upp och hitta tillbaka till det som ni bestämt. Avvik inte från planeringen bara för att det blir tillfälligt förvirrat, styr upp!
Zombie
Var aktiv under hela kampanjen, luta er inte tillbaka och bli zombies. Bevaka och utvärdera om kampanjen behöver ändras under tiden den körs. Det är inte alltid det behövs, men det är onödigt att slösa en hel digital kampanj på att tro att den går precis som planerat. Allt kan hända och då måste man vara snabb och ändra vissa parametrar.
Åsikt
Personer har alltid mycket åsikter och både målgrupp och media kommer säkerligen att ha åsikter om kampanjen. Det måste de få ha, men oavsett om det är positiv eller negativ kritik måste ni besvara allt. Även om negativ kritik kan kännas jobbig att bemöta gör den mycket mer skada om man bara struntar i den.
Äkta
Var äkta. Folk märker om man fejkar.
Öde
Känns kampanjen misslyckad? Händer det inget? Misströsta inte. Mät och lär av era misstag och gör bättre nästa gång. Alla kampanjer kan inte lyckas men vi kan lära oss av dem.