När IAB arrangerade ett seminarium om framtidstrender var vi bara tvungna att vara på plats. Vi på Dagensanalys.se helt enkelt älskar analyser om framtiden. Att seminariet var fullsatt (med 235 personer på väntelista) och det stod duktiga talare på scen gjorde eftermiddagen ännu bättre. Ett lyckat seminarium av IAB som gått från klarhet till klarhet under året.
Varje talare fick 8 minuter att presentera sin framtidsprognos inför en fullsatt publik (235 personer stod på väntlista). Vi har summerat varje talares huvudbudskap nedan.
Tran Cam från iProspect
– Sök blir mer personifierad.
Anders Berglund från Google
– Allt blir mobilt!
Rikard Steiber från MTGx
– Annonser på onlinevideo kommer att öka och programmatic driver den.
Cecilia Perlind från TNS Sifo
– Viktigare att följa upp varumärken på nätet.
Fredrik från adssets
– Publicisterna kommer att sälja på kvalitativa mått.
Frida Rybo från World childhood foundation
– Ökad transparens och förmänskligande av kommunikation. Håll fast vid era kärnvärden även i framtiden.
Fredrik Rogberg från Schibsted
– Optimering är nästa års fokus. Automatiserade nyheter. Alarm om nearby news. Handoff (gå sömlöst mellan enheter). Phablet. iBeacon. Klickbetsdrivet nyhetsfiske. Läcka mediahusrapporter.
Lance Traore från Unruly
– Buzzwords hänger kvar. Responsivt material inte bara sajter. Moment marketing. News jacking. Vi kommer fortsätta att hata reklam men älska att prata om det. Acceptera längre content. Användarintegritet kommer att bli en valuta.
Johan Fernstedt från Chimney Group
– Varumärkesägare har direktkontakt med sin publik.
Martin Hugosson från OMD
– Gränslösheten blir tydligare. Wearable tech blir mainstream. Humana varumärken blir en konkurrensfördel. Ökade synergier och mätbarhet. Håll dig väl med personer från KTH.
Varje talare gjorde sitt bästa med de 8-minuter som de fått allokerade att genomföra presentationen. Överlag resulterade trendseminariet i cirka 30 procent trendspaning och 70 procent reklam för talarföretagens tjänster och produkter. Men 30 procent räckte väl för att hålla oss inspirerade inför nästa år.
Vi ser fram att emot bevaka IAB under 2015 då vi förväntar oss stordåd av organisationen som verkligen vuxit in i sin roll. Bra jobbat IAB!