Framtidens undersökningar skapas med artificiell intelligens

Varför ska en människa behöva skapa ett frågeformulär när en robot kan göra det både snabbare och billigare? Så resonerar Wizer som lanserat en AI-driven enkätlösning.

Med undersökningsjätten Nielsen i ryggen har israeliska Wizer tagit undersökningar till nästa nivå – den som där människan ersätts av artificiell intelligens.

Systemet ställer automatiserade frågor till kunden om hens research-behov. Den artificiella intelligensen skapar därefter enkäten, med hjälp av en expertdatabas, och distribuerar den till målgruppen. Datainsamling och analys tar roboten hand om och levererar en färdig rapport till kunden inom 48 timmar. Varför inte snabbare? Än så länge måste konsumenter svara, fast det lär ju ändras inom en snar framtid när robotar sköter om det åt oss också.

Wizer kan administrera research inom områden som konsumentbeteenden, varumärkeskännedom, lojalitet, kundnöjdhet, produktutveckling, annonseffekter och test av koncept.

Wizer’s technology addresses the pain point of many marketers in 2016, by helping them get the fast, high quality answers they need using professional consumer research methodology for product development, packaging, marketing, and more.” förklarar Bruce Haymes från Nielsen Ventures.

“As a marketing research professional I was tired of hearing clients complain of waiting for months to receive answers to pressing research questions and mainly, the disconnect with most research projects, which fail to provide a broader perspective on the data being researched.” berätttar grundaren av Wizer Idan Geva.

Wizer är bara början på en revolution som kommer att ersätta behovet av manskap i undersökningsföretagen.