Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Fox gör som YouTube och kortar reklamen

YouTube gick för bara några månader sedan ut med sitt nya koncept ”bumper ads”, som är 6 sekunder långa reklamspotar. Något som visat sig ge bra effekt på såväl impact som användarupplevelse. Nu tar TV-nätverket Fox upp idén, för linjär TV.
Under en pressträff i Cannes Lions sa YouTubes operativa chef Debbie Weinstein att ”sex sekunder är en ’sweet spot’, då når man ut till tittarna, fångar deras intresse och skapar impact”. Resultatet har hittills blivit en i snitt 38% ökning i hur väl användarna kommer ihåg en reklam, en enorm ökning från tidigare. Det visar att genom de korta reklamspotarna så behåller användaren fokus, eftersom det är för kort tid att göra något annat.
Mot bakgrund av detta ganska omfattande test som YouTube gjort väljer nu TV-nätverket Fox att införa 6-sekunders reklamspotar även i linjär TV. Enligt Fox kommer det nämligen att öka användarupplevelsen, och även kunna ge bättre impact av reklamen.
”Det jag framför allt gillar med det sex sekunder långa formatet är att vi säger till människor att deras tid är värdefull och visar att vi respekterar deras tid”. Säger Joe Marchese, reklamchef på Fox.
Frågan är bara om Fox istället kommer att klämma in massor av olika reklamspotar, så att reklamavbrottet fortfarande är lika långt. Det skulle nämligen kunna sabba upplägget, eftersom användarna ändå vänder uppmärksamheten åt andra håll när det är reklam på TV. Alternativet är dock att det blir fler reklamavbrott som alla är kortare, något som nog inte heller skulle uppskattas av tittarna. Även om reklamen är kort skulle nog de flesta bli galna på att ha ett reklamavbrott var femte minut när du ska titta på en två timmar lång film. Vi får helt enkelt avvakta och se hur Fox löser upplägget kring de korta spotarna, och hoppas att det faktiskt ökar användarnas upplevelse.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.