Foursquare löser alla problem med onlineannonsering och försäljning i butik

Tjänsten Attribution Powered by Foursquare vill bli den heliga gralen för marknadsförare och testas just nu av restaurangkedjan TGI Fridays, Flipboard och programmaticföretagen Drawbridge och Adelphic.

Om du har ett varumärke på Foursquare kan du nå ut till potentiella kunder med erbjudanden, rabatter och tips. Du möter din målgrupp via mobilen men du kan också få en egen sida på Foursquare.com, en så kallad brand profile. Fler än 100 varumärken använder dem redan. Bland dem finns Metro, H&M och SonyEricsson. Foursquare är som en guide på stan där du får belöningar när du checkar in i olika butiker.

Nu tänker Foursquare ge sig in i annonskriget genom att erbjuda möjligheten att se vilka digitala annonser som faktiskt lett till besök i butiker.

Flipboard senaste test av Attribution Powered by Foursquare avslöjade att digitala annonser ledde till 12 procent fler besök till butiker, under en vecka.

“Measurement needs to evolve as mobile evolves. We get a lot of information from consumers in aggregate and in an anonymous way that helps really understand so many different things about the world. And we apply that,” kommenterar Steven Rosenblatt som är chef på Foursquare.

Den hemliga trollformeln bakom tjänsten är en panel om 1,3 miljoner användare (av totalt 50 miljoner användare) som har gått med på att ha platsdelning på hela tiden i sina mobiler. Resultatet är att Foursquare får in geodata 24/7 även om deras app inte är aktiverad. Panelen använder sig av populationsstatistik för att väga resultaten mot nationella medelvärden.

foursquare_visit_control_visit

“If you are an 18-to-34-year-old male in Madison, Wisconsin, and you see an ad, we are going to find another person on our panel who is an 18-to 34-year-old male in Madison, Wisconsin, and make sure they don’t see an ad. Then we measure the visit rate on both groups, and we will be able to show the incremental lift on that ad. You can optimize against it. You can see what’s working versus what’s not,” Krasniqi said. “We’ve boiled this down to where we can pass you data daily—visits,” förklarar Peter Krasniqi som är chef för försäljning på Foursquare.

Foursquare är helt klart inne på rätt spår med Attribution Powered by Foursquare. Deras ambitioner är också stora där de vill se USA först använda tjänsten följt av tio ytterligare länder och sedan världen. Vi får se om tjänsten kommer till Sverige.

> Läs mer här