Fotbolls-VM ökar den globala annonsmarknaden

Den globala annonsmarknaden kommer att växa med 5, 4% under 2014, en ökning från 3, 9% tillväxt under 2013, enligt ZenithOptimedia.

ZenithOptimedia förutspår att tillväxten kommer fortsätta förbättras under de kommande två åren, den beräknas växa till 5,7% år 2015 och 6,1% år 2016.

Enligt ZenithOptimedia kommer fotbolls-VM öka den globala annonsomsättningen med cirka $ 1,5 miljarder i år. Tidpunkten för händelsen har speciellt varit ett lyft för norra halvklotet. De har fått en stor mängd TV-publik och intresset för media och sport-hemsidor ökar. Denna tid brukar annars vara när folk normalt tillbringar mindre tid åt media.

ZenithOptimedia förväntar att TV kommer gynnas mest, även om VM-annonsörer kommer att spendera mer av sin budget på annonsering på Internet. Sociala medier används mer under VM än under något annat tidigare sportevenemang.

VM har störst inverkan i Latinamerika, där matcherna idealt passar de latinamerikanska tittare tidmässigt. Latinamerikanska annonsmarknaden kommer att öka upp till $ 500 miljoner i år. Trots att fotboll är mindre intressant för nordamerikanska konsumenterna, är det fortfarande förväntat att annonsmarknaden kommer öka $ 300 miljoner i den regionen. Ett liknande uppsving väntas i Västeuropa. Regionen som ser de minst positiva effekterna kommer att vara Asien-stillhavsregionen, där tidsskillnader är emot dem.

På andra håll, pekar rapporten på tillväxt inom mobilannonsering. mobil reklam (dvs. alla internet annonser som levereras till smarta telefoner och surfplattor, oavsett display, klassificerade eller sök och även i app-annonser) växer 5,5 gånger snabbare än desktop. Prognoser visar att mobilannonsering kommer att växa i genomsnitt 49% per år mellan 2013 och 2016. Desktopannonsering spås växa med i genomsnitt 9% per år.