Den stora twitterfesten under fotbolls-VM

Imorgon börjar det som miljontals människor över hela världen har väntat på – Fotbolls-VM 2014. Denna gång är det Brasilien som håller i denna prestigefyllda tävling,

Twitter används flitigt för att följa sina favoritspelare utanför och under sport-evangemanget, och VM i Brasilien är inget undantag.

Enligt en ny studie utförd av GlobalWebIndex, kommer 90% av alla Twitter-användare i England följa den månadslånga turneringen. 1/3 av Englands Twitter-användare påstår vara mer intresserad av VM i år än den som hölls i Sydafrika för fyra år sedan.

GlobalWebIndex fann att 87% av användarna kommer följa matcherna på TV och 79% av dessa kommer se matchen med andra. Denna statistik visar att TV är något socialt samtidigt i VMs fall en global företeelse. Twitter vill vara den förlängda armen – en  plattform som sammanför fotbollsfans världen över.

Nedanför ser du ett klipp om hur fans använder sig av Twitter.

Undersökningen visar också att 43% av personer använder Twitter för att ta reda på resultat i matcher och 42% följer stora fotbollsstjärnor så som Wayne Rooney och Christiano Ronaldo.

Stora möjligheter för annonsörer och produkter finns inom TV och Twitter, speciellt när de båda medierna används i kombination. Över 80% av Englands tweetare använder sig av mobilen som plattform för att att skriva och läsa tweets.

Ett exempel är Visa och Adidas som prövar att annonsera med Twitter. När personer haschtagar (#) #visa eller #adidas, kommer det upp ett kort klipp som man kan se på.

Nedan finner du en infograf om fotbolls-VM.

 

11-Football-Facts-Turf-copy_0