Fotbolls-VM i Brasilien går till historien som det mest mobila sporthändelsen någonsin. Bara under öppningsmatchen ökade antalet videouppspelningar på mobila enheter med 152 procent. Det visar undersökningen Adobe Digital Index som analyserat 2, 7 miljarder videouppspelningar inför och under sommarens fotbolls-VM.
Aldrig någonsin har så många valt att se sport på sin mobil eller surfplatta. Sommarens Fotbolls-VM passerar Super Bowl och går till historieböckerna som det mest mobila sportevenemanget någonsin.
– Mobiler och surfplattor har helt förändrat sättet vi kan konsumera sport på och det är nu möjligt att ta del av varje sekund av stora evenemang som fotbolls-VM, vare sig man är hemma eller på språng, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe.
Under perioden före VM skedde mindre än en av fem (18 procent) videouppspelningar på en mobil enhet. När VM startade började allt fler att titta på video från en surfplatta eller smartphone och 23 procent av alla visningar under VM skedde på en mobil enhet. Andelen visningar på smartphones ökade med 34 procent, till att stå för 16 procent av alla visningar under perioden för fotbolls-VM.
Under finaldagen ökade antalet videouppspelningar med 125 procent. Att jämföra med inledningsmatchen som ökade med hela 152 procent sedan perioden innan VM (de bild).
Undersökningen Adobe Digital Index bygger på analys av över 2,7 miljarder videouppspelningar från internationella TV-kanaler med sändningsrättigheter från VM. All data har aggregerats med hjälp av verktyget Adobe Marketing Cloud.