Fotbolls-EM 2016 kommer att slår igenom i de digitala kanalerna visar en ny studie från Rocket Fuel

Redan i dag följer 51 procent av alla européer dagligen fotbolls-EM i de digitala kanalerna. Intresset kommer fortsatt att öka allteftersom vi närmar oss slutspelen och studien visar att hela 67 procent av alla européer kommer att följa gruppspelen. 82 procent kommer att följa kvartsfinalerna och 90 procent respektive 93 procent kommer att följa semifinalerna och finalen.

I en närmare jämförelse av vår mediekonsumtionen visar studien att hälften av alla europeiska fotbollsfans planerar att använda digitala medier mer i år i jämförelse med tidigare år. Hela 57 procent av alla fans kommer kunna se fotbollsturneringen och relaterade sändningar, oavsett var de befinner sig.

Även användandet av olika enheter kommer att öka under fotbolls-EM.
• 66 procent kommer att titta mer på traditionell TV
• 41 procent kommer öka användningen av datorer
• 37 procent kommer öka användningen av mobilen
• 27 procent kommer öka användningen av surfplattan

På frågan hur stor tilltro fansen har till sina landslag så visar studien att nästan halva Storbritanniens befolkning spår att Tyskland kommer att vinna fotbolls-EM i år. Detta motsvarar att två gånger så många engelsmän tror mer på Tyskland än sina landsmän när de spår vilket landslag som kommer att ta hem segern under fotbolls-EM i år.

– Även om britter inte känner någon tilltro till att England kommer att ta hem segern så kommer årets fotbolls-EM att bli det stora sportevenemanget som kommer att explodera online. Hälften av alla fans kommer att följa turneringen i olika digitala kanaler och kommer att växla mellan att följa matcherna i mobilen, via surfplattan, datorn eller TV:n, säger Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel.