Fortnite är Netflix största konkurrent

Spelet Fortnite drog i nära 22 miljarder kronor under 2018, men det är inte därför Netflix, som idag står för 10 procent av tittartiden, tycker att spelet är en större konkurrent än exempelvis HBO, TV4 eller Disney.

Den största intäkten för Fortnite kommer från köp inne i spelet som skins, dansrörelser och tillbehör. Netflix har som bekant bara sin prenumerationsmodell.

I november månad förra året hade Fortnite 200 miljoner spelare, vilket är en ökning med 60 procent sedan i juni. Under sista kvartalet 2018 ökade Netflix med 8,8 miljoner prenumeranter och står idag för 10 procent av all tittartid i USA.

Men vad det handlar främst om är den nödvändiga tittartiden. Där tar Fortnite tid från Netflix och annat rörlig innehåll.

“We earn consumer screen time, both mobile and television, away from a very broad set of competitors,’ Netflix wrote in a letter to shareholders. We compete with (and lose to) Fortnite more than HBO. Our focus is not on Disney+, Amazon or others, but on how we can improve our experience for others,” bekräftar Netflix i ett uttalande.