Forsman & Bodenfors vinner 20 Lejon i Cannes

Forsman & Bodenfors har en succévecka på världens största reklamfestival i Cannes och tar hem två Grand Prix, åtta guldlejon, åtta silverlejon och två bronslejon.

Nästan samtliga vanns för Volvo Trucks-kampnjen “Live Test Series”, som bland annat inkluderar “The Epic Split”.

Byrån vann även ett silverlejon (i Film Craft) för Volvo Cars-kampanjen “Leave the World Behind” och ett (i Film) för “The Greatest Story” för Unicef.

Bortsett från Forsman & Bodenfors framgångar blev 2014 ett lejonfattigt år för svenska byråer. Totalt delade tio byråer på 13 lejon – ett guld, två silver och tio brons.

Ingo tog ett guld och vann även ett bronslejon, för Lidl-kampanjen Dill.

Åkestam Holst vann sammanlagt två silverlejon och ett bronslejon för “Blowing in the Wind” för Apotek Hjärtat.

BYRÅTOPPEN CANNES LIONS 2014

1. Forsman & Bodenfors: 2 Grand Prix, 8 guld, 8 silver, 2 brons

2. Ingo: 1 guld, 1 brons

3. Åkestam Holst: 2 silver, 1 brons

4. North Kingdom: 1 brons

M&C Saatchi: 1 brons

Happy Tear: 1 brons

IUM: 1 brons

Deportivo: 1 brons

DDB Stockholm: 1 brons

Volontaire: 1 brons

Lelo: 1 lejon (ingen valör)