Forsman & Bodenfors har en succévecka på världens största reklamfestival i Cannes och tar hem två Grand Prix, åtta guldlejon, åtta silverlejon och två bronslejon.
Nästan samtliga vanns för Volvo Trucks-kampnjen “Live Test Series”, som bland annat inkluderar “The Epic Split”.
Byrån vann även ett silverlejon (i Film Craft) för Volvo Cars-kampanjen “Leave the World Behind” och ett (i Film) för “The Greatest Story” för Unicef.
Bortsett från Forsman & Bodenfors framgångar blev 2014 ett lejonfattigt år för svenska byråer. Totalt delade tio byråer på 13 lejon – ett guld, två silver och tio brons.
Ingo tog ett guld och vann även ett bronslejon, för Lidl-kampanjen Dill.
Åkestam Holst vann sammanlagt två silverlejon och ett bronslejon för “Blowing in the Wind” för Apotek Hjärtat.
BYRÅTOPPEN CANNES LIONS 2014
1. Forsman & Bodenfors: 2 Grand Prix, 8 guld, 8 silver, 2 brons
2. Ingo: 1 guld, 1 brons
3. Åkestam Holst: 2 silver, 1 brons
4. North Kingdom: 1 brons
M&C Saatchi: 1 brons
Happy Tear: 1 brons
IUM: 1 brons
Deportivo: 1 brons
DDB Stockholm: 1 brons
Volontaire: 1 brons
Lelo: 1 lejon (ingen valör)