Ny forskning från USA, utförd av analysföretaget Nielsen och YuMe visar att VR-plattformar (Virtual Reality) kan skapa mycket högre känslomässiga reaktioner (alltså engagemang) bland tittarna än det gamla vanliga 2D-formatet.
Studien gjordes med så kallad neurovetenskapliga metoder, bland annat med biometriska mätningar, eye-tracking och liknande metoder. Det visar sig bland annat att VR fock 27 procent högre engagemang är 2D-miljöer, och 17 procent högre än 360-gradersvideos som visats på en “platt” skärm.
Läs mer: VR kommer omsätta 700 miljarder kronor 2020 – det är 700 tusen miljoner kronor
Inte nog med det, det visar sig också att de som tittade via VR-plattformar var engagerade 34 procent längre än om de sett det i 2D eller på 360-gradersvideos på vanliga skärmar.
Men studien visar också på hur viktigt det är att skapa nytt material, då konsumenternas upplevelser i VR är så mycket annorlunda från tidigare medier. Bland annat så måste man “skräddarsy innehåll specifikt för den tänkta plattformen för att få optimalt konsumentengagemang”, skriver Dr. Carl Marci, Nielsens chef för neuroforskning, i ett pressmeddelande.