Vi har skrivit tidigare om siffror som pekar på att investeringarna i marknadsföring går upp, trots oro kring bland annat Brexit. Men det visar sig att större satsningar på annonsering inte nödvändigtvis innebär mer satsningar på Research.
Enligt en ny rapport från IPA (Institute of Practitioners in Advertising) Bellwether, så har man fortsatt att minska budgetarna för Research.
Av de 300 brittiska marknadsföringsexperter som intervjuades, uppgav nästan 13 procent att deras budgetar minskat. Bara 10 procent sade att den ökat. De flesta trodde heller inte på någon ökning under de kommande åren.
Samtidigt som britterna ser att budgeten för Research för 2016 års sista kvartal fortsätter minska så ökar satsningarna på marknadsföring i stort.
Läs mer: Juristen svarar: Här är reglerna du ska känna till för native marketing
Medan det kan vara bra att man satsar så mycket på fortsatt annonsering, så måste man ändå komma ihåg att dessa ökande summor kan vara pengar i sjön om de inte backas upp av Research kring ämnet.