Forskare identifierar anonyma konsumenter i 90 procent av fallen

Enligt en artikel som publicerades i tidningen Science hävdar några forskare att de kunnat identifiera anonyma konsumenter 90 procent av fallen. Med bara några små ledtrådar lyckades de fånga konsumenten.

När vi använder oss utav vår kreditkort lämnar vi spår i transaktionsdatan. Spåren använder marknadsförare till att rikta budskap till oss och optimera sina kampanjer. Allt handlar om att du och jag ska spendera mera pengar i deras butiker.

Teamet bakom forskningen gick igenom tre månader data från olika kreditkortsföretag. Urvalet inkluderade över 1, 1 miljoner konsumenter som betalat i över 10.000 butiker. Forskningen avslöjar inte vilket land som studerats bara att det var ett “land” med en “stor bank”. All känslig information som namn, kreditkortsnummer och tidpunkten för transaktionen togs bort ur datan. Trots det lyckades forskarna alltså få fram kundtypen och konsumenten genom att använda bland annat lokalisering som en av faktorerna.

> Läs mer här