Så här blir 2018 enligt Forrester Research

Nästa år anses vara “the year of reckoning” enligt Forrester Research. Rapporten Predictions 2018 fokuserar bland annat på kundupplevelser och digitala transformationer.
Rapporten Predictions 2018 identifierar faktorer som kommer att påverka alla företag under nästa år.
Trots att kundnöjdhet och kundupplevelser varit i fokus under 2017 känner flera företag att de sprungit in i väggen och kan inte hänga med i kundernas förväntningar. Det verkar som att kunderna rör sig mycket snabbare framåt än företagen. Därför upplevs flera företag som tröga, vilket leder till ett ännu större tryck på dem att lyckas med sin digitala transformation.
Hela 60 procent av företag känner att de ligger efter i sin digitala transformation.

“Lagging results have created a loss of confidence in the CIO, driving up the number of chief digital officers and business units creating their own digital strategies. But that misses the point. Digital transformation is a CEO issue and an economic question,” kommenterar Forrester.

Med data följer kontroll och det är med den tesen som företag hamnar i underläge nästa år. Här behövs det ännu mer teknik för att leverera rikare upplevelser. Allt snack om artificiell intelligens ska implementeras och faktiskt leda till något mer och bättre.  Forrester förutspår att 10 procent av alla köpbeslut kommer att baseras på någon slags intelligent agent som baserat sina insikter på hundratals parametrar om konsumenten. Det är dags för maskinerna att ta över delar av relationen med konsumenten.
Här kan du läsa hela rapporten.