Härliga måndag! Som vanligt så är vi på Dagensanalys.se redo att ta oss an alla spännande nyheter som kommer under veckan. Men först kan det vara bra att se till att du inte missat förra veckans favoriter! Eller vad sägs om uppdateringar av Googles annonsnätverk och en intervju med SMIF:s ordförande?
Den svenska intresseorganisationen för undersökningsföretag SMIF (Svenska Marknadsundersökningsföretag) har den senaste tiden drabbats av två stora avhopp. Det är Kantar Sifo och Ipsos som hoppat av, två stora jättar i branschen. SMIF:s ordförande Karin Nelsson tror dock inte på fler avhopp och ser ljust på resten av 2017, säger hon i vår intervju med henne.
Just mätningar och undersökningar är också något väldigt viktigt för marknadsföringsbranschen, något som blivit tydligt i samband med Facebooks (en jätte inom digital annonsering) felmätningar. Nu kräver nästan varannan mer oberoende mätningar från sociala mediejätten.
På tal om sociala medier, så är det just sociala medier som hamnat i fokus bland många marknadsförare, som under 2017 tänker satsa på främst denna plattform – och det mobila, enligt nya siffror. Därför är det också intressant att Google nu i allt större utsträckning slutar med traditionella “kakor” i samband med annonsmätningar, och satsar just på mätningar som är mer anpassade för den mobilbaserade nättrafiken.
Google gör också mer än så. Nu ser man till att knyta ihop alla konsumenternas aktiviteter på Googles plattformar, som YouTube och våra G-mailkonton. Detta ska göra den riktade annonseringen bättre, men också resultera i effektivare mätningar.
Men mätningar är bara en del av marknadsförarens jobb – man måste ha vettiga annonser också. Det finns några trender i industrin som verkar ge goda resultat, som videos. Men hur lyckas man bäst med att skapa vettiga videoannonser? Läs om dessa 6 stycken videotrender, och bli lite visare. När du ändå spanar in det, kom ihåg att du bara har millisekunder på dig att få konsumenternas uppmärksamhet.