Förra veckan är bakom oss – och med den ännu en rad spännande nyheter och berättelser från den digitala marknadsföringens värld (och inte bara) på Dagensanalys.se. Orolig för att du missat något? Läs då vår sammanfattning över förra veckans snackisar!
Det här med berättelser och spännande historier, förresten, är en viktig trend inom reklam som spridit sig på sistone. Studier visar att så kallad “Storytelling” kan ge ökade försäljningssiffror – och i denna infograf kan vi få veta mer om hur en bra berättelse även kan ge högre försäljningspriser.
En form av historieberättande är såklart “native advertising”, alltså sponsrade artiklar som på ett naturligt sätt kan bli en del av konsumenternas informationsflöde, och skapa just den där fängslande historien. Men det finns några viktiga punkter att tänka på kring sponsrade artiklar – läs på om reglerna kring native advertising innan du börjar sprida dem inom ramen för din egen marknadsföring!
“Storytelling” och “native advertising” är båda starka trender i branschen, och kommer säkert att vara det ett tag framöver också. Men det finns också några nya tankar och tekniker som kan komma att helt förändra marknadsföringen i framtiden – och 2017 är året då de kan slå igenom. Läs mer om fyra av dessa trender här!
De flesta av oss växte upp med att läsa nyheterna (och annonserna) i både dagspress och specialtidningar. Men internet har förändrat mycket av detta, och bidragit med en del oro kring bland annat finansiering i branschen. Finns det hopp för papperstidningarna i den digitala framtiden? Detta frågar sig Olle F., och ställer en intressant fråga. Vad tror du själv?
Om du är verksam inom E-handel (svårt att inte vara det i dessa tider!) så kan det vara värt att hålla koll även på dessa trender. Enligt en expert på onlinehandel så finns det sex saker att hålla koll på under 2017 – läs dem och öka lönsamheten!
Det vore ingen nyhetssammanfattning om man inte kunde läsa något skojigt för att lysa upp måndagen. Så när vi är på temat kring historieberättande, botar, finansiering och framtid så kan allt sammanfattas med den riktigt skojiga reklamen från fackförbundet TCO.
Med denna sedelärande berättelser så önskar vi en fortsatt givande arbetsvecka – och kom ihåg att kika in på vår sida när du har tid över för mer matnyttiga nyheter och tips. Och kom ihåg att gilla Dagensanalys.se på Facebook!